bron: Elna 25-10-2012 - De Libero

2012 Elna LiberoBeslist geen onbekende, maar een goed ingewijde op het begied van de plaatselijke en regionale tafeltennissport stuurde mij een mail met het verzoek om de nieuwe ontwikkelingen bij de tafeltennisvereniging Litac in Lichtenvoorde eens onder de loep te nemen. En helemaal gelijk heeft Erevoorzitter Wil Heinst van deze circa 225 leden tellende en mede daardoor nog steeds bloeiende club in onze gemeente Oost Gelre.

Want daar waar de tennissport ten dode is opgeschreven, en dat is reeds op diverse plaatsen in dit land het geval, bloeit de tafeltennis- annex dynamictennisvereniging Litac op alle mogelijke terreinen. Kijkende naar de organisatie, de taak in de huidige maatschappij en bovenal het voorbeeldige vrijwilligerswerk een vereniging om trots op te zijn. Bovendien een club waar niet alleen uitgedragen dat presatiatie en sportiviteit en gezellighheid hand in hand gaan, maar waar dit alls ook in de praktijk wordt gebracht.

Zoals ongetwijfeld velen onder u beste lezers, heb ook ik op jonge leeftijd de 'pingpongsport' beoefend. Dat altijd gezellige gezinsspelletje begon bij ons thuis op de eettafel in de meestal alleen op de zondag gebruikte huiskamer. Een rijtje boeken diende daarbij als het net en daarbij werden dunnen plankjes als batjes gebruikt, om het nog maar niet te hebben over de  belabberde slechte namaak balletjes. In een later stadium werd die troep ten tijde van het Sinterklaasfeest ingeruild voor een in een prachtige doos verpakte totaalset, bestaande uit een echt netje, echte batjes en echte balletjes. In die tijd een cadeau dat niet in ieder huisgezin werd uitgedeeld.
Overigens ben ik nooit lid geweest van een tafeltennisvereniging, maar heb tijdens mijn schooltijd nog wel enkele alen deelgenomen aan het jaarlijks open kampioenschap in mijn woonplaats. Maar dat zal niemand zich meer kunnen herinneren. Dit om de eenvoudige reden dat mijn naam nooit is voorgekomen in de einduitslag.

Bij mijn weten kent Oost Gelre twee tafeltennisverenigingen, in Lichtenvoorde en in Groenlo. Maar ondanks dat de Grolse tafeltennisclub in de schaduw staat van haar collega-vereniging in Lichtenvoorde heb ik veel waardering voor de wijze waarop deze zaalsport heden ten dage in het Grolse nog altijd in clubverband wordt beoefend. Jammer alleen dat deze club, mede door de moordende concurrentie van met name de voetbal- en tennissport, zo weinig aanwas van jongeren heeft. Dit vanzelfsprekend tot grote teleurstelling van de onlosmakelijk met de Grolse tennisclub verbonden familie Blanken met in de hoofdrol de gebroeders Frans en wijlen Jan Blanken en zeker niet te vergeten de aangetrouwde schoonzoon en zwager Jan ten Barge. Laatstgenoemde, inmiddels 80 jaar en in 2009 maar liefst een halve eeuw voortzitter van ttv Grol, is nog altijd het boegbeeld van de club en was jaren achtereen in geheel Oost-Nederland bovendien een groot regionaal ambassadeur van de tafeltennissport.

Natuurlijk krijgt de tafeltennissport bij lange na niet de media-aandacht zoals volkssport nummer

Ga naar boven